Wycieczka – projekt “POZNAJ POLSKĘ”

W dniach 8-10 maja 2023 r. odbyła się wycieczka szkolna z projektu „Poznaj Polskę”.

Uczniowie klas IV, V oraz VII wyruszyli na północ Polski, aby zapoznać się historycznymi miejscami w naszym kraju. Odwiedziliśmy: Malbork, Gdańsk, Gdynię, Sopot oraz Toruń.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy zamek w Malborku. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji  o życiu rycerzy zakonu krzyżackiego. Następnie wybraliśmy się w rejs statkiem i dotarliśmy nad słynne Westerplatte, aby posłuchać wykładu o bohaterskiej obronie tej placówki i zobaczyć Pomnik Obrońców Wybrzeża. Wieczór spędziliśmy nad morzem w Jantarze, bo chcieliśmy podziwiać zachód słońca.

Kolejnego dnia udaliśmy się do Sopotu ; spacerowaliśmy po molo (z wiatrem we włosach) i po ulicach tego miasta – zobaczyliśmy ciekawy budynek (krzywy domek). Następnie pojechaliśmy do Gdańska i tam  w nowoczesnym Muzeum II Wojny Światowej poznaliśmy życie w okupowanej Polsce i tragedię jej mieszkańców, zwłaszcza Żydów. Udaliśmy się też z przewodnikiem pod Pomnik Obrońców Poczty Gdańskiej i do Bazyliki Mariackiej. Idąc nabrzeżem, spoglądaliśmy na pierwszy statek wybudowany po II wojnie światowej – „Sołdek” oraz na żuraw, służący dawniej do przeładunku towarów w porcie. Zabudowę tego miasta podziwialiśmy, stojąc obok pomnika Neptuna.

Nie ominęliśmy budynku – w którym mieści się Europejskie Centrum Solidarności oraz Katedry Oliwskiej – siedziby arcybiskupa gdańskiego. Spacerowaliśmy po pięknym ogrodzie okalającym bazylikę i byliśmy w palmiarni. Dzień zakończyliśmy oczywiście nad morzem, grając w piłkę na plaży.

Kolejnego dnia rano wybraliśmy się znów nad Bałtyk, aby się z nim pożegnać i po obiedzie udaliśmy się w drogę powrotną. Wstąpiliśmy do Torunia i podziwialiśmy: Katedrę pw. św. Jana Chrzciciela          i Jana Ewangelisty, ratusz miejski, mury obronne, krzywą wieżę. Przewodniczka wskazała nam dom Mikołaja Kopernika i opowiedziała o rozlicznych talentach i umiejętnościach tego wybitnego astronoma. Kupiliśmy pierniki i pamiątki.

Bez przeszkód dotarliśmy autokarem do Głuchowa, gdzie czekali stęsknieni rodzice.